Το Φεστιβάλ “Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι” επιστρέφει τον Σεπτέμβριο!
Το Φεστιβάλ συμπληρώνει 10 χρόνια και το γιορτάζει με extra προβολές.

Αφού συμπλήρωσε τη δέκατη επέτειό του τον περασμένο Ιούλιο, το ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ επιστρέφει για μία extra εβδομάδα προβολών, αποχαιρετώντας τούτη την αγαπημένη περίοδο των θερινών σινεμά και του κλασικού ρεπερτορίου, στο διάστημα 16 – 22 Σεπτεμβρίου, πάντα στο Σινέ ΡΙΒΙΕΡΑ στα Εξάρχεια, με δεκατέσσερις λατρεμένους κινηματογραφικούς τίτλους.
Ο τίτλος του Φεστιβάλ, του οποίου εμπνευστής και δημιουργός είναι ο κριτικός κινηματογράφου Ηλίας Φραγκούλης, οφείλει την ονομασία του στο κλασικό έργο του Tennessee Williams, ενώ η ταινία του Joseph L. Mankiewicz “Suddenly, Last Summer” , υπενθυμίζουμε, προβλήθηκε στη φετινή εκδήλωση του Ιουλίου. Η πρώτη εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2012 στο θερινό σινεμά της Δεξαμενής, στο Κολωνάκι.
Με το “Ραντεβού τον Σεπτέμβριο“, το Φεστιβάλ αποχαιρετάει το κινηματογραφικό καλοκαίρι του 2021 με το δικό του ξεχωριστό τρόπο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει σπουδαίες ταινίες, που θα θυμίζουν πάντοτε τα πλούσια συναισθήματα που μας συνόδευσαν κάτω από τον αττικό ουρανό, μπροστά από μια μεγάλη οθόνη, εδώ και τόσες δεκαετίες.
Ακολουθούν μερικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τους δεκατέσσερις κινηματογραφικούς τίτλους του δεύτερου μέρους του επετειακού προγράμματος, με θρυλικά ονόματα σκηνοθετών και αξέχαστους stars από το παγκόσμιο σινεμά, που θα βρουν ξανά τη φυσική τους διάσταση στη μεγάλη οθόνη, έως και από κόπιες celluloid. Ραντεβού απόψε και για μια εβδομάδα στο Σινέ ΡΙΒΙΕΡΑ!
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 16 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
Η ΖΑΖΙ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ / ZAZIE DANS LE MÉTRO (1960) 93′ (20:30)
του Louis Malle
Η 10χρονη Zazie θέλει να δει το παριζιάνικο Métro, μα η απεργία των εκεί εργαζομένων της χαλάει τα σχέδια. Η τρίτη σκηνοθετική δουλειά του Louis Malle, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Raymond Queneau, διαθέτει μια οπτικά φρενήρη burlesque διάθεση που κανένας άλλος Ευρωπαίος σκηνοθέτης δεν κατάφερε να ξεπεράσει σε σουρεαλισμό… έως και σήμερα. Άγνωστο γιατί, αλλά ο πρωτότυπος ελληνικός τίτλος του φιλμ ήταν το… «Δυο Μάτια Είδαν Πολλά»!

Η ΩΡΑΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ / BELLE DE JOUR (1967) 100′ (22:20)
του Luis Buñuel
Σύζυγος τη νύχτα, μα… πουτάνα σε «σπίτι» την ημέρα, η Séverine προσπαθεί να ξεπεράσει την ψυχρότητα της αστικής της ευγένειας μέσα από τη γνωριμία της με την ελευθεριότητα, την ηδονή και τον εξευτελισμό. Η αγέραστη και παντοτινά αυθάδης (πόσω μάλλον για τη σημερινή συντηρητική ματιά των sexual politics) αριστουργηματική ταινία του Luis Buñuel, με την Catherine Deneuve να φορά ή… να βγάζει τα ρούχα του Yves Saint Laurent ως η απόλυτη (ξανθιά) ανδρική φαντασίωση.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΟΙ ΔΙΑΡΡΗΚΤΕΣ / LE CASSE (1971) 120′ (20:30)
του Henri Verneuil
Συμμορία διαρρηκτών καταστρώνει μεγάλη ληστεία σμαραγδιών, χωρίς να λογαριάζει τον ρόλο που παίζει ένας… διεφθαρμένος Έλληνας αστυνομικός. Η πλέον υπερ-cult περιπέτεια δράσης με τον Jean-Paul Belmondo, γυρισμένη στην Αθήνα της περιόδου της Χούντας, με μουσική επένδυση του Ennio Morricone. Και μόνο για τις κυριολεκτικά ασύλληπτες καταδιώξεις στους (αγνώριστους σχεδόν) δρόμους ολόκληρης της πόλης των αρχών της δεκαετίας του ’70, το φιλμ αποτελεί ένα πραγματικό μνημείο.

Ο ΤΡΕΛΟΣ ΠΙΕΡΟ / PIERROT LE FOU (1965) 110′ (23:00)
του Jean-Luc Godard
Πρόσφατα απολυμένος από την TV, μετά από party, αποχαιρετά βαρετή σύζυγο και τέκνο για χάρη πρώην «je t’aime», σε μια απόπειρα να αποδράσει από την bourgeois ζωή του. Στη Νότια Γαλλία, το δίδυμο θα βρει: χρήμα που φλέγεται, αμάξια που τρακάρουν, Αλγερινούς τρομοκράτες που ψοφάνε. Ωδή στην αφηγηματική… ασυνέχεια, ενάντια στον υλικό ή πολεμικό ιμπεριαλισμό και την απανθρωπιά του δυτικού «πολιτισμού», σε ένα κλασικά αναρχικό φιλμ της nouvelle vague που διχάζει μέχρι και σήμερα.
ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ / VERTIGO (1958) 128′ (20:30)
του Alfred Hitchcock
Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Κορυφαίο ψυχολογικό θρίλερ με ακραίες διαστάσεις φετιχισμού που παραγνωρίστηκε στην εποχή του, μα σήμερα χαρακτηρίζεται ως η σημαντικότερη ταινία στην ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου.

ΠΕΡΣΙ ΣΤΟ ΜΑΡΙΕΝΜΠΑΝΤ / L‘ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD (1961) 94′ (23:00)
του Alain Resnais
Ένας άνδρας. Μια γυναίκα. Έναν χρόνο πριν, είχαν συναντηθεί ξανά σ’ αυτό το ξενοδοχείο στο Μαριενμπάντ. Είχαν σχέση; Είχαν, όντως, υπάρξει μαζί; Είχαν συμβεί τα όσα πιστεύει εκείνος; Μήπως εκείνη μπλοφάρει; Ή ο έρωτας είναι η μεγαλύτερη μπλόφα απ’ όλες; Η λέξη «σύμπαν» αποκτά ένα ολότελα νέο νόημα μέσω του πρωτότυπου σεναρίου του Alain Robbe-Grillet, μια πραγματική άσκηση φόρμας, ύφους και γραμμικότητας της φιλμικής αφήγησης. Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1961.
ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΜΑΡΤΥΣ / REAR WINDOW (1954) 112′ (20:30)
του Alfred Hitchcock
Φωτογράφος με το ένα πόδι στον γύψο από ατύχημα, καθηλωμένος στο διαμέρισμά του, περνά την ώρα του «κατασκοπεύοντας» τους απέναντι γείτονες εκ του ασφαλούς, μέχρι τη στιγμή που θα υποψιαστεί ότι ένα έγκλημα έχει διαπραχθεί σχεδόν μπροστά στα μάτια του. James Stewart, Grace Kelly και Thelma Ritter δημιουργούν ένα αλησμόνητο τρίο «ντετέκτιβ» της διπλανής πόρτας στο αριστούργημα του Alfred Hitchcock, μια (έως και σήμερα μοντέρνα) αλληγορία για την ηδονοβλεπτική σχέση τού θεατή με το σινεμά.
Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ / THE CONVERSATION (1974) 113′ (23:00)
του Francis Ford Coppola
Ειδικός σε παρακολουθήσεις ανησυχεί πως η «παραγγελιά» του τελευταίου του πελάτη ενέχει κινδύνους για ένα παράνομο ζευγάρι, με πιθανότητα να πέσουν έως και θύματα εγκληματικής ενέργειας. Διαχρονικά μοντέρνο δείγμα αφήγησης, άριστοι συντελεστές σε κάθε καλλιτεχνικό τομέα (από τη σκηνογραφία του Dean Tavoularis μέχρι τα «εγκλωβισμένα» πιανιστικά θέματα του David Shire), ερμηνείες πέρα από «μεθόδους» υποκριτικής. Από τα έργα που άλλαξαν το ύφος του αμερικανικού σινεμά στα ’70s.

ΔΕΥΤΕΡΑ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΕ ΓΟΥΣΤΑΡΩ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΣΑΣ / BANDE À PART (1964) 95′ (20:30)
του Jean-Luc Godard
Δυο αγόρια κι ένα κορίτσι που κάνουν παρέα, αποφασίζουν να διαπράξουν το πρώτο τους έγκλημα, μια ληστεία. Ένα από τα πιο μυθικά φιλμ της γαλλικής nouvelle vague, με ερμηνευτές τους Anna Karina, Sami Frey και Pierre Brasseur. Η σκηνή του χορού των τριών ηρώων και το τρέξιμο μέσα στο μουσείο του Λούβρου άσκησαν τεράστια επίδραση στο παγκόσμιο σινεμά. Ο πρωτότυπος τίτλος του φιλμ έγινε το όνομα της πρώτης εταιρείας παραγωγής του Quentin Tarantino!

ΜΠΟΜΠ Ο ΧΑΡΤΟΠΑΙΚΤΗΣ / BOB LE FLAMBEUR (1956) 98′ (22:20)
του Jean-Pierre Melville
Βετεράνος του τζόγου ρισκάρει σε «τυχερή» του μέρα και χάνει τα πάντα. Θα τον ξελασπώσει μονάχα μια παράτολμη ληστεία casino, που όμως κρύβει ουκ ολίγες… ανθρώπινες παγίδες. Αρχετυπικό για το είδος τού νεο-νουάρ και το δραματικό σινεμά παρανομίας, ένα έργο που ύμνησαν αμέτρητοι σκηνοθέτες του σύγχρονου σινεμά, ξεκινώντας από τον Paul Thomas Anderson και τον Quentin Tarantino, φτάνοντας μέχρι και στον θρασύτερο και πιο υπερόπτη των μεγάλων, τον Stanley Kubrick!
ΤΡΙΤΗ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΜΠΕΤΥ ΜΠΛΟΥ / 37°2 LE MATIN (1986) 116′ (20:30)
του Jean-Jacques Beineix
Ένα πρωινό, η Betty χτυπά την πόρτα του σπιτικού του Zorg με τα μπαγκάζια της. Εκείνος είναι ερωτευμένος. Και θα δεχτεί να συζήσουν. Χωρίς να σκέφτεται πόσο τρελό πράγμα είναι η αγάπη… Από τα έργα που στιγμάτισαν τα κινηματογραφικά ‘80s, η «Μπέτυ Μπλου» οδήγησε τον Jean-Jacques Beineix μέχρι την πεντάδα του Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και μετέτρεψε σε poster girl την Béatrice Dalle. Στην Αθήνα, οι ουρές έξω από την ΑΑΒΟΡΑ της Ιπποκράτους χανόντουσαν στο μέτρημα των εβδομάδων και των μηνών! Η προβολή αφιερώνεται στη μνήμη του κυρίου Θόδωρου Ρίγγα.
ΤΟ ΕΒΔΟΜΟ ΘΥΜΑ / THE 7TH VICTIM (1943) 71′ (22:50)
του Mark Robson
Μια ομάδα σατανιστών στο Γκρίνουιτς Βίλατζ μπορεί να κρύβεται πίσω από την εξαφάνιση μιας γυναίκας, τα ίχνη της οποίας αναζητά η αδελφή της. Υπό την καθοδήγηση του παραγωγού Val Lewton, ο μοντέρ Mark Robson κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με τούτο το κράμα γοτθικού τρόμου και νουάρ. Το σχεδόν ιδεολογικό σχόλιο επάνω στον φανατισμό από «συνηθισμένους» ανθρώπους λαϊκότερων στρωμάτων, οι λεσβιακές νύξεις ή το θέμα της αυτοκτονίας δίνουν μια θαρραλέα για την εποχή ένταση στο πιο παραγνωρισμένο και πεσιμιστικά ατμοσφαιρικό αριστούργημα του Lewton.

ΤΕΤΑΡΤΗ 22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΤΟΥ / ACE IN THE HOLE (1951) 111′ (20:30)
του Billy Wilder
Ξεπεσμένος δημοσιογράφος εκλιπαρεί για μια θέση εργασίας σε μικρή επαρχιακή εφημερίδα και περιμένει να εμφανιστεί το reportage που θ’ αναστήσει την καριέρα του, ώστε να επιστρέψει θριαμβευτικά στη Νέα Υόρκη. Η επιχείρηση διάσωσης ενός κακομοίρη που παγιδεύτηκε σε μια σπηλιά θα γίνει το «όχημά» του, όμως οι ριψοκίνδυνοι χειρισμοί του ίσως αποβούν μοιραίοι. Αβάσταχτα κυνικό, παντοτινά σύγχρονο και τολμηρά επικριτικό έργο που δεν δύναται να συγκριθεί με οτιδήποτε παράγει το Χόλυγουντ του σήμερα.
ΣΕ ΕΝΑΝ ΕΡΗΜΟ ΤΟΠΟ / IN A LONELY PLACE (1950) 94′ (22:50)
του Nicholas Ray
Σεναριογράφος – κακός μπελάς του Χόλυγουντ, γνωστός για τη βίαιη και ανεξέλεγκτη συμπεριφορά του, κατηγορείται για τον φόνο μιας κοπέλας. Γοητευτική γειτόνισσα θα του προσφέρει το άλλοθι που χρειάζεται, μα στην πορεία της σχέσης τους θ’ αρχίσει να έχει αμφιβολίες για εκείνον. Οι ατάκες του Andrew Solt, ειδικά στα κομμάτια όπου το σενάριο μιλά για τους ανθρώπους και τους κανόνες λειτουργίας του studio system στο Χόλυγουντ, είναι θαυμαστά πικρόχολες και εξομολογητικές.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr
Aκολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook
★ Instagram
★ Twitter
Διαβάστε επίσης: