Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους του λεγόμενου blaxploitation κινηματογράφου.

Από Πάνος Μουζάκης
23 Σεπτεμβρίου, 2021 @ 15:45

Πέθανε προχτές, σε ηλικία 89 ετών, στο σπίτι του στο Μανχάταν ο Melvin Van Peebles, ο δημοφιλής δημιουργός και πρωτοπόρος του ανεξάρτητου κινηματογράφου και, φυσικά, ηγετική μορφή του blaxploitation είδους. Εκτός από σκηνοθέτης, ήταν συγγραφέας, ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας και μουσικοσυνθέτης. 

Η Criterion Collection, η οποία σχεδίαζε να κυκλοφορήσει ένα box-set με ταινίες του Peebles μέσα στον Σεπτέμβριο, ανακοίνωσε τα νέα εκ μέρους της οικογένειάς του.

Ο Van Peebles έφερε τη δική του σφραγίδα στην κουλτούρα και στις τέχνες και, πιθανότατα, ήταν περισσότερο γνωστός για το έργο “Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” του 1971, το οποίο σκηνοθέτησε, έγραψε, έκανε το μοντάζ, πρωταγωνίστησε, συνέθεσε τη μουσική του, αλλά και ανέλαβε τη διαφημιστική του καμπάνια! Η ταινία σημείωσε τεράστια επιτυχία, έγινε η πιο κερδοφόρα ανεξάρτητη ταινία στην ιστορία εκείνη τη χρονιά, βοήθησε στην εξάπλωση και τη δημοτικότητα του είδους blaxploitation στη δεκαετία του ’70 και, τέλος, αποτέλεσε μια ισχυρή πολιτική δήλωση που παραμένει επίκαιρη μέχρι και σήμερα.

“Αν μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις, τότε πόσες αξίζει μια ταινία;”, είπε σε δήλωσή του ο γιος του Mario Van Peebles, επίσης ηθοποιός και σκηνοθέτης. “Θέλαμε να γίνουμε επιτυχημένοι, όμως πρώτα θέλαμε να είμαστε ελεύθεροι. Η πραγματική απελευθέρωση δεν σήμαινε να μιμείσαι τη νοοτροπία του αποικιοκράτη, αλλά να εκτιμάς τη δύναμη, την ομορφιά και την αλληλεγγύη όλων των ανθρώπων”.

Ο Melvin Van Peebles γεννήθηκε στο Σικάγο στις 21 Αυγούστου 1932. Ξεκίνησε την καριέρα του ως συγγραφέας βιβλίων, με το πρώτο του, με τίτλο “The Big Heart”, να κυκλοφορεί το 1957. Την ίδια χρονιά, κάνει τα πρώτα του βήματα στη σκηνοθεσία και ολοκληρώνει την πρώτη του δουλειά “Pick Up Men for Herrick”. Μη μπορώντας να κλείσει κάποια δουλειά στο Χόλυγουντ, ταξιδεύει στην Ευρώπη και βρέθηκε ανάμεσα σε πολλές ευκαιρίες, βρίσκοντας “καταφύγιο” στη Γαλλία. Εκεί γύρισε τη μικρού μήκους ταινία “Les Cinq Cent Balles” (500 Francs), ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία για λογαριασμό της France Observateur, και έγινε συντάκτης του αντί-εξουσιαστικού χιουμοριστικού περιοδικού Hara-kiri.

Το 1965, έγινε αρχισυντάκτης της γαλλικής έκδοσης του Mad Magazine, το οποίο δεν είχε μεγάλη διάρκεια ζωής. Τον ίδιο καιρό, άρχισε να γράφει θεατρικά έργα στη γαλλική γλώσσα και κατάφερε να κυκλοφορήσει το πρώτο του μουσικό άλμπουμ, με τίτλο “Brer Soul”.
Έβγαλε τέσσερα μυθιστορήματα, μια συλλογή με μικρές ιστορίες, και το θεατρικό “La Fête à Harlem”, το οποίο βγήκε και ως βιβλίο και, στη συνέχεια, ως το μιούζικαλ “Don’t Play Us Cheap”, το 1972.

Το 1968, ο Van Peebles πραγματοποιεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του με τη μεγάλου μήκους ταινία του “The Story of a Three-Day Pass” (La Permission), που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο. Αφού κερδίζει ένα βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Φρανσίσκο, το όνομά του τραβάει την προσοχή των παραγωγών του Χόλυγουντ, οδηγώντας τον να κάνει, έτσι, την πρώτη στουντιακή του ταινία, το “Watermelon Man”, που βγήκε στις αίθουσες το 1970. Οι εμπειρίες του στο έργο αυτό τον προέτρεψαν να διατηρεί τον απόλυτο έλεγχο στα επόμενα projects του, με το “Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” να κάνει την αρχή.

Ο ίδιος συνέχισε να γράφει, να παίζει και να σκηνοθετεί για αρκετά ακόμα χρόνια. Ο θάνατος του αποτελεί μια σημαντική απώλεια για τον ανεξάρτητο κινηματογράφο.

Aκολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook
★ Instagram
★ Twitter

Διαβάστε επίσης: