Τριάντα εννιά κείμενα και συνεντεύξεις μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών, τα οποία δημοσιεύθηκαν στον Τύπο από το 1985 έως το 2004.

Από Ελευθερία Κανακάκη
26 Ιανουαρίου, 2022 @ 08:05
raptopoulos

Ογδόντα δύο σύγχρονοι Έλληνες λογοτέχνες, μεταξύ των οποίων ο Βασίλης Βασιλικός, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Μένης Κουμανταρέας, ο Κωστής Παπαγιώργης, ο Δημήτρης Νόλλας, ο Κώστας Ταχτσής, ο Αντώνης Σουρούνης, ο Αντρέας Φραγκιάς, ο Γιώργος Χειμωνάς, ο Αλέξης Πανσέληνος, ο Χρήστος Χωμενίδης κ.ά… Στο βιβλίο του “Λίγη ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας” (που πρωτοκυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το Σεπτέμβριο του 2005, αλλά αποσύρθηκε από την κυκλοφορία το 2009), ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος δεν ενδιαφέρεται να παρουσιάσει μια ακαδημαϊκή μελέτη, αλλά να μιλήσει για την πλευρά των νεοελληνικών γραμμάτων που του είναι οικεία και αγαπάει. Είναι μια ντοκιμαντερίστικη καταγραφή και συγχρόνως μία ιστορική μαρτυρία, ιδιαίτερα όταν αναφέρεται σε έργα που λησμονήθηκαν με το πέρασμα των χρόνων και σε ονόματα που σπάνια πλέον μνημονεύονται.


“Έχει την αξίωση να θεωρηθεί Iστορία της Nεοελληνικής Λογοτεχνίας αυτό το βιβλίο; Όχι βέβαια. Γι’ αυτό και φρόντισα να προσθέσω στον τίτλο του εκείνο το λίγη. Kατ’ αρχάς, μετά βίας καλύπτει την εικοσαετία 1985-2005, ένα διάστημα κωμικά σύντομο. Kι ακόμη, οι συγγραφείς και τα έργα που θίγονται εδώ, επελέγησαν αυθαίρετα και δε χαρτογραφούν παρά το προσωπικό μου γούστο. Yποψιάζομαι δε ότι στο βάθος μιλάω λιγότερο γι’ αυτούς και τη δουλειά τους, και περισσότερο για τα δικά μου.”, γράφει στον πρόλογο ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος και, πράγματι, αναπτύσσοντας τις απόψεις του για σημαντικά έργα και πρόσωπα, σκιαγραφεί -ανορθόδοξα κάπως- και το δικό του πορτέτο. Σε κάθε περίπτωση, είναι ερωτευμένος με την τέχνη του και δε διστάζει να το δείξει, όπως δε διστάζει να παραδεχτεί τις επιρροές του και αρκετά από τα χαρακτηριστικά των ομότεχνών του που ακολούθησε, στο πλαίσιο μιας πιο “ευρωπαϊκής” πορείας, εκπροσωπώντας το νεοελληνικό λογοτεχνικό ρεύμα.


Αξίζει να σταθείτε ιδιαίτερα στην εκ βαθέων εξομολόγηση του Θανάση Βαλτινού, για τη σχέση κράτους και καλλιτέχνη και τις μικρές απολαβές που λαμβάνουν στην Ελλάδα οι συγγραφείς, αλλά και στους γενικότερους προβληματισμούς για το μέλλον της μυθοπλασίας, σε μια παγκοσμιοποιημένη, όσο και απομυθοποιημένη κοινωνία. 

Εκδόσεις Κέδρος

Ακολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook ★ Instagram ★ Twitter ★ Spotify

Διαβάστε επίσης: