Ο συγγραφέας του θρυλικού βιβλίου πεθαίνει σαν σήμερα το 1969 σε ηλικία 47 ετών.

Από Ελευθερία Κανακάκη
21 Οκτωβρίου, 2021 @ 13:25

Σαν σήμερα, το 1969, εγκαταλείπει αυτόν τον κόσμο ο συγγραφέας και εμβληματική μορφή του κινήματος “Μπητ”, Jack Kerouac. Για την ακρίβεια, ήταν “βασιλιάς των Μπητ”, όπως τον αποκάλεσε ο Allen Ginsberg, αφού ο γαλλοκαναδικής καταγωγής Kerouac έδωσε στο κίνημα το όνομά του (“εξουθενωμένοι” και αργότερα “μακάριοι’) και ύμνησε τους κώδικές του, που στηρίζονταν στην προσωπική απελευθέρωση και την απόρριψη της καταναλωτικής κοινωνίας, με μια σειρά έργων του. Από αυτά, το πλέον γνωστό και αξεπέραστο, μέχρι σήμερα, είναι το μυθιστόρημα “Στο Δρόμο” (“On the Road”), που κυκλοφόρησε το 1957.

Ο Jean-Louis Lebris de Kérouac γεννήθηκε στις 12 Μαρτίου 1922, στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, όπου διαβιούσε μια πολυάριθμη κοινότητα Γαλλοκαναδών. Ο πατέρας του ήταν τυπογράφος και η μητέρα του εργαζόταν σε ένα εργοστάσιο υποδημάτων. Το πρωί, εκείνος πήγαινε σε γαλλικό σχολείο και το απόγευμα μάθαινε τα αγγλικά ως δεύτερη γλώσσα και, τo 1940, έγινε δεκτός στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης ως αθλητικό ταλέντο. Η καριέρα του όμως στο αμερικανικό ποδόσφαιρο τερματίστηκε άδοξα, εξαιτίας ενός σοβαρού τραυματισμού στο πόδι, αλλά ξεχώρισε για τις επιδόσεις του στην αγγλική λογοτεχνία, με τους υψηλούς βαθμούς του. Κι εκεί γνώρισε τον Allen Ginsberg και τον William S. Burroughs, το “Τρίο Στούτζες των Μπητ”, όπως τους έλεγαν αργότερα.

Το 1942, ο Kerouac διέκοψε οριστικά τις σπουδές του και, τον επόμενο χρόνο, κλήθηκε να υπηρετήσει τη θητεία στο Ναυτικό, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ύστερα όμως από έξι μήνες, απαλλάχτηκε λόγω ψυχολογικών προβλημάτων, υπηρέτησε για λίγο ακόμα στο αμερικάνικο εμπορικό ναυτικό κι έκτοτε, διέσχιζε τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό κάνοντας διάφορα επαγγέλματα: τον υπάλληλο στους σιδηροδρόμους μέχρι το δασοφύλακα. Όλα αυτά, ως το 1950, χρονιά που δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα, “Η Μικρή και η Μεγάλη Πόλη” (“The Town and the City”), όπου υπάρχουν αναφορές για την οικονομική κατάρρευση της οικογένειάς του, από μια πλημμύρα που κατέστρεψε τη μικρή, τυπογραφική επιχείρηση του πατέρα του.
Ο Kerouac, όμως, δεν ήταν ικανοποιημένος από το συμβατικό τρόπο μυθιστορηματικής αφήγησης και “Στο Δρόμο”, ανέπτυξε μια νέα, αυθόρμητη, συνεχή, δίχως διορθωτικές επεμβάσεις γραφή, η οποία σόκαρε τους συγγραφείς που παρέμεναν στην αρχή της ραφιναρισμένης επεξεργασίας του κειμένου.

Το βιβλίο αυτό, έχει θέμα του τα τρελά ταξίδια μιας παρέας από άφραγκους νέους και νέες, οι οποίοι διασχίζουν τη χώρα σε κάθε κατεύθυνση, ερωτευμένοι με τη ζωή, την ομορφιά, την τζαζ, το σεξ, τα ναρκωτικά, την ταχύτητα και το μυστικισμό, αλλά με απόλυτη περιφρόνηση προς τα ξυπνητήρια, τα χρονοδιαγράμματα, τους οδικούς χάρτες, τις υποθήκες, τις συντάξεις, και όλες τις παραδοσιακές αμερικανικές “ανταμοιβές”. Κι όπως ήταν αναμενόμενο, τράβηξε αμέσως την προσοχή μιας ομάδας ποιητών του περιθωρίου, μεταξύ των οποίων ήταν οι Allen Ginsberg, Gregory Corso και William S. Burroughs, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στη διάδοση του “Μπητ”.
Από κει και πέρα, όλα τα έργα του Kerouac (“Οι Αλήτες του Ντάρμα”, “Οι Αντεργκράουντ”, “Δόκτωρ Σαξ”, “Ο Μοναχικός Ταξιδιώτης” και “Έρημοι Άγγελοι”) ήταν αυτοβιογραφικά, στα περισσότερα δε, ήρωες είναι άλλοι σημαντικοί συγγραφείς της beat generation.

Για το “Δρόμο”, ο Kerouac χρησιμοποίησε έναν ενιαίο κύλινδρο χαρτιού, τον ολοκλήρωσε το 1951, σε διάστημα τριών εβδομάδων, αλλά ακολούθησαν αρκετές αναθεωρήσεις, μέχρι να λάβει την τελική του μορφή. Σήμερα, το περιοδικό Time το έχει στον κατάλογο με τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα από το 1923 μέχρι το 2005.

Aκολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook
★ Instagram
★ Twitter

Διαβάστε επίσης: