"Με πήρε η Maggie Gyllenhaal τηλέφωνο και μου είπε «από εδώ και πέρα μιλάμε μαζί»!

Από EW Staff
30 Δεκεμβρίου, 2021 @ 17:17
monica Photo: Γιώργος Καπλανίδης

Η Μόνικα ζούσε στην καρδιά του Χόλιγουντ, μέσα στην βιομηχανία του σινεμά. Τελικά το σινεμά ήρθε και την βρήκε όταν μετακόμισε στην άλλη άκρη του κόσμου, σε ένα μικρό νησί της Ελλάδας.

Ήταν Φεβρουάριος εν μέσω δεύτερου lockdown, όταν το τηλέφωνο της Μόνικας χτύπησε και το αίτημα ήταν ξεκάθαρο «Μπορείς να γράψεις μουσική για την ταινία της Maggie Gyllenhall;» Και η Μόνικα ξεκίνησε να γράφει.

Η ταινία The Lost Daughter, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Maggie Gyllenhaal, έχει ήδη πάρει το δρόμο της για τα μεγάλα βραβεία. Η Gyllenhaal βραβεύτηκε ήδη για το σενάριό της στο Φεστιβάλ της Βενετίας και είναι υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Σκηνοθεσίας, ενώ η Olivia Colman για Χρυσή Σφαίρα Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Η ταινία, που είναι βασισμένη στο oμώνυμο μυθιστόρημα της Elena Ferrante, παίχτηκε ήδη σε περιορισμένες κινηματογραφικές αίθουσες τον ΗΠΑ κερδίζοντας μνείες από τους κριτικούς, και κάνει πρεμιέρα στις 31 Δεκεμβρίου στο Netflix στις περισσότερες χώρες του κόσμου, πλην όμως της Ελλάδας όπου προβλέπεται να παιχτεί στους κινηματογράφους.

Μια σειρά από συγκυρίες, που οφείλονταν κυρίως στην παράμετρο της πανδημίας, οδήγησε την Gyllenhaal να κάνει τα γυρίσματα στις Σπέτσες. Τα γυρίσματα παρακολουθούσε καμιά φορά από μακριά, στην βόλτα της με το ποδήλατο, η Μόνικα.

Όταν τα γυρίσματα τελείωσαν και η Gyllenhaall αναζητούσε την ιδανική μουσική για να ντύσει την –ελληνική πλέον- ιστορία της, η απάντηση ήταν τόσο καιρό κυριολεκτικά δίπλα της, αλλά δεν το γνώριζε.

ΕW: Πώς προέκυψαν οι Σπέτσες; Γιατί αποφασίσατε να ζήσετε εκεί;

Mόνικα: Έχουμε την τύχη κι εγώ κι ο άντρας μου να κάνουμε δουλειές που μας επιτρέπουν να δουλεύουμε από το σπίτι. Μας αρέσει το νησί, μας αρέσει ο αθλητισμός και η φύση, έχουμε φίλους εκεί, είναι κοντά στην Αθήνα. Εχω ωραίες αναμνήσεις από τα παιδικά μου καλοκαίρια στις Σπέτσες, πήγαινα κάθε καλοκαίρι. Ήρθαμε μια φορά μαζί διακοπές από την Αμερική, αγαπήσαμε ακόμη περισσότερο τον τόπο –ο άντρας μου είχε επισκεφτεί άλλη μια φορά το νησί παλιότερα, και αποφασίσαμε πως όταν θα γυρίσουμε στην Ελλάδα θα το κάνουμε σπίτι μας. Μας έλεγαν όλοι ότι είμαστε τρελοί και πηγαίνετε σε ένα τόσο μικρό μέρος, αλλά δεν νομίζω ότι διαφέρει η ζωή μας εδώ από τη ζωή που είχαμε στη Νέα Υόρκη και το Λος Αντζελες. Άθληση, μουσική, σπίτι, οικογένεια, φίλοι.

-Στο Λος Αντζελες πώς βρέθηκες;

-Πήγα στη Νέα Υόρκη to 2012 για να κάνω έναν δίσκο, το Secret in the Dark. Έμεινα εκεί για 3 χρόνια, ο δίσκος πήγε πάρα πολύ καλά, κάτι που μου έφερε περιοδεία στην Αμερική και στην Ευρώπη. Έχτισα έναν κοινωνικό και μουσικό κύκλο με αυτόν το δίσκο. Σε ένα ταξίδι στο Λος Άντζελες γνώρισα τον άντρα μου, ο οποίος ζούσε εκεί. Παντρευτήκαμε και κάποια στιγμή ήρθαμε στην Ελλάδα ένα καλοκαίρι για διακοπές στις Σπέτσες και αποφασίσαμε να μείνουμε. Αμέσως μετά ήρθε το lockdown, οπότε είμαστε δύο χρόνια εδώ ήδη.

-Είναι κι εκείνος στο χώρο της μουσικής;

-Τώρα μαζί μου ναι! Η βασική του δουλειά είναι επιχειρήσεις στον τομέα του κινηματογράφου στο Λος Άντζελες αλλά εδώ και τρία χρόνια με βοηθάει με τους στίχους των τραγουδιών μου και δουλεύουμε μαζί στις παραγωγές. Χρειαζόμουν βελτίωση στους στίχους μου, γιατί ναι μεν εκφράζω αυτά που θέλω να πω, αλλά μπορεί να μου πάρει μήνες να τελειώσω τους στίχους ενός τραγουδιού. Έχει ιδιαίτερο ταλέντο στη στιχουργική πράγμα που ανακαλύψαμε μαζί εντελώς τυχαία κάποτε και από τότε με επλήσσει πολύ ευχάριστα κάθε φορά που δουλεύω πάνω σε ένα καινούργιο τραγούδι. Τώρα ετοιμάζω νέο δίσκο, τον αγγλόφωνο, εκεί που ανήκω και που πάντα ήταν η δισκογραφία μου. Ο ελληνικός στίχος ήταν μια παρένθεση που έκανα για συναισθηματικούς λόγους περισσότερο, ήθελα να κυκλοφορήσω κάποια κομμάτια στα ελληνικά. O καινούργιος μου αγγλικός δίσκος είναι ήδη έτοιμος οπότε θα χρειαστεί να επιστρέψουμε σύντομα στην Αμερική για την προώθησή του.

the lost daughter  album cover
The Lost Daughter Album Cover

-Η ταινία Τhe Lost Daughter, πώς προέκυψε;

Για την ταινία έμαθα την άνοιξη του 2020 όταν ένας από τους πολύ καλούς φίλους που απέκτησα στη Νέα Υόρκη, ο παραγωγός Χρήστος Κωνσταντακόπουλος, που έχει την Faliro House Productions, μου είπε ότι θα γίνουν γυρίσματα για μια μεγάλη ταινία στο νησί, αλλά λόγω των κανονισμών που ίσχυαν τότε, δεν ήταν και απόλυτα σίγουροι πώς θα εξελιχθεί, τι ακριβώς τι θα γίνει.

Παράλληλα, ο Ed Harris, o οποίος μας έχει παντρέψει και είναι με τη σύζυγό του στενοί μας οικογενειακοί φίλοι, την ίδια εποχή μας πήρε τηλέφωνο και μας είπε «παιδιά με κάλεσαν να παίξω σε μια ταινία στην Ελλάδα, σε ένα νησί, πώς λένε το νησί που μένετε;». Τέτοιες συμπτώσεις!

Εκείνο το καλοκαίρι το πέρασα πιο πολύ στην Αθήνα, γιατί είχα την συναυλία στο Ηρώδειο. Επιστρέφω τον Σεπτέμβριο στο νησί και γίνεται ένας χαμός, χίλια άτομα γύρισμα, να κλείνουν δρόμοι, το μισό νησί να έχει ρόλο στην ταινία, μια ωραία γιορτή. Με κάλεσαν στο γύρισμα πήγα μια φορά να το δω από κοντά, αλλά μέχρι εκεί. Ήμουν απλά μια κάτοικος του νησιού. Μάλιστα μια φορά με ρώτησαν γιατί δεν πήγα στο πάρτυ της ταινίας που είχε γίνει το προηγούμενο βράδυ να γνωρίσω τους ηθοποιούς και ρωτούσα «μα γιατί δεν μου το είπε κανείς;».

Τα γυρίσματα τελείωσαν τον Νοέμβριο, έφυγαν όλοι και τον Φεβρουάριο μου τηλεφώνησαν οι παραγωγοί της ταινίας που με βρήκαν μέσω του Χρήστου, πως χρειάζονται ελληνική μουσική για δέκα σκηνές της ταινίας, καθώς είχαν αλλάξει το σενάριο και η ταινία δεν θα αφορούσε πλέον την Ιταλία αλλά την Ελλάδα. Μου έδωσαν κάποια guidelines κι έτσι ξεκίνησα, με μεγάλη πίεση χρόνου γιατί είχε ξεκινήσει το μοντάζ για να προλάβουν το φεστιβάλ της Βενετίας.

Έστειλα ένα ντέμο και την άλλη μέρα με πήρε η Maggie Gyllenhaal τηλέφωνο και μου είπε «από εδώ και πέρα μιλάμε μαζί»! Ξεκινήσαμε την συνεργασία και παρότι ήταν πολύ αγχωμένη, έβλεπες το χαμόγελό της όταν άκουγε τη μουσική, ήταν αυτό που της έλειπε, η ελληνική πνοή. Που στην πραγματικότητα αυτό που έκανα ήταν να ακολουθώ της οδηγίες της.

monica maggie gyllenhaal
Η Μόνικα με την Maggie Gyllenhaal στην πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο.

-Αγχώθηκες;

-Οχι ιδιαίτερα. Εχω το δικό μου στούντιο, έγραψα όλα τα όργανα, τύμπανα, κιθάρες, μπαγλαμαδάκι, όλα. Ημουν μόνη μου, αφού ήμαστε σε καραντίνα.

-Πώς ήταν η Maggie Gyllenhaal λοιπόν;

-Πολύ ευγενική, έδειχνε σεβασμό σε όλους τους συνεργάτες της. Και ήξερε τι ήθελε. Κάτι που έμαθα στην Αμερική είναι όχι πολλά λόγια ούτε πολλές φιλίες, αλλά κατευθείαν στο ψητό, τι έχουμε να κάνουμε. Ναι, συνδεθήκαμε με τη Maggie, αλλά lets get to the point, να κάνουμε τη δουλειά μας.

-Όλα τα κομμάτια σου για την ταινία είναι αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους. Φαντάζομαι ήταν τεράστια η πρόκληση για σένα.

-Πήρα κάποιες πολύ συγκεκριμένες οδηγίες για το ρυθμό και το ύφος ανά σκηνή, μου περιέγραψε και η Maggie τι ήταν αυτά που της άρεσαν στην Ελλάδα.. Ναι υπήρχαν διαφορετικές σκηνές σε διαφορετικά σημεία, στην ταβέρνα πχ ή στο καφενείο, που χρειάζονταν διαφορετικά κομμάτια, αλλά αυτά έπρεπε να ακολουθούν και μια κοινή γραμμή. Σε μια ταινία το παν είναι ο ρυθμός και η δυναμική. Αν καταφέρεις να μεταφράσεις τις οδηγίες της σκηνοθέτιδας σε μουσικούς όρους, τότε γίνεται πολύ πιο εύκολο. Όταν η Maggie λοιπόν, η οποία είναι εξαιρετικά επικοινωνιακή, μου έλεγε “θέλω δύο Στάλες ακόμα”, καταλάβαινα ότι ήθελε αυτό το ματζόρε για να κρατήσει το ρυθμό.

-Τον Πασχάλη Τερζή, ο οποίος ερμηνεύει ένα από τα κομμάτια σου, εσύ τον επέλεξες;

-Ο Πασχάλης Τερζής είχε έρθει στη ζωή μου αρκετό καιρό πριν, όταν έγραφα τον ελληνικό δίσκο μου, Ο Κήπος Είναι Ανθηρός. Είχα ένα ζεϊμπέκικο και θεώρησα ότι ταιριάζει περισσότερο σε ανδρική φωνή. Και επειδή για μένα είναι η νούμερο ένα αυθεντική φωνή της Ελλάδας, είπα θα τον προσεγγίσω κι ας μου πει όχι. Έδωσα το κομμάτι στην κόρη του, τη Γιάννα, η οποία μας βοήθησε πάρα πολύ και την ευχαριστώ για όλα. Το προώθησε στον πατέρα της και την αμέσως επόμενη μέρα, ο ίδιος χωρίς να μου πει τίποτα, πήγε μόνος του σε ένα στούντιο στη Θεσσαλονίκη, το ηχογράφησε και μου το έστειλε.

Μαζί με την ομάδα μου αποφασίσαμε να μην συμπεριλάβουμε το τραγούδι στον συγκεκριμένο δίσκο για άλλους λόγους αλλά το κράτησα το κομμάτι, ήξερα ότι θα έρθει η στιγμή του. Τρία χρόνια μετά όταν το άκουσε η Maggie, τρελάθηκε. Το τραγούδι είναι το «Αίμα μου».

H “Στάλα” αποτελεί το κύριο θέμα της ταινίας, σωστά;

-Εχει μπει σε 3 ή 4 σκηνές και στο τέλος στα βασικά credits.

-Στην Ελλάδα οι κριτικές για το κομμάτι ήταν διχασμένες όταν βγήκε. Αισθάνθηκες μια μικρή δικαίωση;

-Όχι, δεν περίμενα αυτό για να νιώσω δικαίωση. Η Στάλα είναι ένα τραγούδι που υπεραγαπώ, κάθε φορά που το τραγουδάω με κάνει χαρούμενη. Αν θέλεις, η βασική δικαίωση είναι πως άγγιξε τον κόσμο. Είναι πολύ τιμητικό για μένα ό,τι αγγίζει τον κόσμο.

-Τα αρνητικά σχόλια τα διαβάζεις;

-Οχι, κάποια μου τα λένε. Μάλιστα κάποια είναι και πολύ έξυπνα και γελάω. Κάποιοι άνθρωποι είναι τόσο ευφυείς, αν έστρεφαν αυτή την ευφυία τους σε κάτι θετικό, θα μπορούσαν να μεγαλουργήσουν στη ζωή τους.

-Πάμε λίγο πίσω στο ότι σας έχει παντρέψει ο Ed Harris;

-Eίναι ο πιο γλυκός άνθρωπος του κόσμου, όπως και η γυναίκα του, η Amy Madigan. Tους είπαμε ότι παντρευόμαστε και η Amy επέμεινε να παντρευτούμε σπίτι τους και να μας παντρέψει εκείνη καθώς έχει η ίδια δικαιοδοσία να τελεί γάμους. Οπότε παντρευτήκαμε στο σπίτι τους στο Malibu. Περάσαμε ωραία στις Σπέτσες παρέα όταν ήρθαν για τη ταινία. Θα έρθουν ξανά το καλοκαίρι. Και η Maggie μου είπε ότι έχει κλείσει σπίτι. Και η Colman και ο άντρας της μας είπαν ότι θέλουν οπωσδήποτε να ξαναέρθουν.

monica and maggie gyllenhaal
Η Μόνικα στο πιάνο παίζοντας τη Στάλα στο after party της ταινίας στο Soho House του Λονδίνου. Δίπλα της η Maggie Gyllenhaal.

-Μίνι reunion λοιπόν της ταινίας του χρόνου.

-Αυτό ακριβώς είπε και η Maggie όταν βρεθήκαμε για πρώτη φορά από κοντά στην πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο.

-Δεν είχατε συναντηθεί πριν από αυτό δια ζώσης;

-Όχι μόνο με zoom calls μιλούσαμε.

 -Για να επιστρέψουμε στην ταινία, ταυτίστηκες κάπου με την Maggie;

-Στην δημιουργική διαδικασία. Νόμιζα πως η ηχογράφηση ενός δίσκου είναι χαοτική, αλλά πραγματικά το γύρισμα μιας ταινία είναι ένα τεράστιο χάος, τεράστιο. Ο σκηνοθέτης μπαίνει στο μοντάζ κι έχει να ξεκαθαρίσει χιλιάδες ώρες γυρίσματος και να φτιάξει το όραμά του. Είναι όπως όταν μπαίνεις στη μίξη του δίσκου, που έχεις γράψει άπειρο υλικό και πρέπει να ξεκαθαρίσεις τι θα κρατήσεις και τι όχι. Στην φάση της μίξης, πραγματικά χάνω τον ύπνο μου. 

-Την ταινία την είχες δει πριν βγει στις αίθουσες;

-Ναι, στην πρεμιέρα στο Λονδίνο. Είναι από τις ταινίες που βγαίνεις από την αίθουσα και τις σκέφτεσαι για μια εβδομάδα. Δεν είναι blockbuster είναι πιο καλλιτεχνική ταινία, αλλά πιστεύω ότι θα αγγίξει πολύ κόσμο. Είναι πολύ γυναικεία.

-Άλλωστε η ταινία είναι ουσιαστικά γυρισμένη από γυναίκες.

-Ναι, ακόμα και η κινηματογραφίστρια, η φανταστική Helene Louvart, οι παραγωγοί, όλες γυναίκες…

-Είσαι κι εσύ μητέρα, φαντάζομαι ταυτίστηκες κάπου.

-Ναι, στα κλασσικά θέματα. Πως ξαφνικά βάζεις προτεραιότητα το παιδί, ξεχνάς ότι είσαι γυναίκα, ξεχνάς ποια είσαι, την ικανοποίηση που σου δίνει η δουλειά σου, η κοινωνική σου ζωή… Όσα απασχολούν μια μητέρα. Είναι σημαντικό πως η ταινία αυτή θίγει τα σοβαρά προβλήματα που έχουν οι γυναίκες και σαν μητέρες και σαν σύζυγοι και σαν επαγγελματίες, και τις ανισότητες που αντιμετωπίζουν. Η ταινία αγγίζει κάθε γυναίκα είτε είναι μητέρα είτε όχι.

Ακούστε τα κομμάτια της Μόνικας για το The Lost Daughter στο Spotify:

Ακολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook ★ Instagram ★ Twitter ★ Spotify

instafeed

Διαβάστε επίσης: