#Review -Η ιδιοφυία συναντάει την έπαρση και οι δυο την πλήξη στο ντοκιμαντέρ «jeen- yuns» για τον Kanye West
To Netflix θέλει σε εφτάμιση ώρες να δείξει πόσο βαρετή είναι η βιογραφία ενός σταρ της hip hop.

O Kanye West να μπουκάρει στα γραφεία της δισκογραφικής Rock-A-Fella μόνο και μόνο για να ραπάρει κάποιους στίχους. Η μάνα του να κάθεται δίπλα του δείχνοντας του τις δικές της ικανότητες στο ραπ. Μία σύντομη περιήγηση στα προάστεια όπου μεγάλωσε ανάκατα με τις παιδικές αναμνήσεις. Μία φραστική διένεξη ανάμεσα στο Kanye και έναν άλλον ράπερ που αντί να κλιμακωθεί σε καυγά, λύνεται με εκατέρωθεν εξηγήσεις. Μία συμμορία από αλάνια σε ένα σπίτι που μιλάνε απλώς για μουσική και στίχους. Όλα αυτά είναι στιγμές από το «jeen- yuns» το χρυσοπληρωμένο ντοκιμαντέρ για τον Kanye West που ήδη προβάλλεται στο Netflix.
Πάμε από την αρχή. Το 1995, στο Σικάγο όπου ως πιτσιρικάς ο Clarence-Coodie Simmons ήταν ο τοπικός ήρωας στη stand up comedy. Κάποιοι παραγωγοί πρόσεξαν την άνεση του στο φακό και του έδωσαν μία εκπομπή για το hip hop με τίτλο «Channel Zero». Ως πρωτάρης ο Coodie ακολουθούσε την πεπατημένη, παρουσιάζοντας θρυλικούς ράπερς που έρχονταν στη πόλη για συναυλίες όπως τον Snoop Dog ή τους Run DMC. Καθώς περνούσε ο καιρός όμως, άρχισε να ψάχνει τη τοπική σκηνή και συνειδητοποίησε ότι οι περισσότεροι εμπιστεύονταν την παραγωγή σε έναν τύπο, τον Kanye West. Τον γνώρισε, τον άκουσε, συνειδητοποίησε ότι πέρα από ταλέντο στην παραγωγή ήταν και δαιμόνιος ράπερ, ο «Σέξπιρ με σάρκα και οστά». Από εκεί και πέρα αποφάσισε να ακολουθήσει τον φιλόδοξο δεκαεννιάχρονο με μία ψηφιακή κάμερα, στο δρόμο προς την κορυφή.
Ο Kanye αποφασίζει να δοκιμάσει τη τύχη του στη Νέα Υόρκη και ο Coodie τον συνοδεύει. Τι κάνουν όμως; Ο ένας φτιάχνει μουσική και ραπάρει και ο άλλος τον κινηματογραφεί. Όποιος έχει παρακολουθήσει ντοκιμαντέρ για τους μεγάλους του hip hop αισθάνεται μία αμηχανία. Tα ντοκιμαντέρ για τον Tupac Shakur, τον Notorious BIG ή τους Public Enemy είναι συναρπαστικά. Γιατί πέρα από τη μουσική αναδεικνύουν ένα πλούσιο υπόβαθρο που περιλαμβάνει τη ζωή στα γκέτο, τα αυτοσχέδια πάρτυ στις αυλές, την παρανομία, τα ναρκωτικά στους δρόμους, τις συγκρούσεις των συμμοριών, το διάχυτο ρατσισμό, την πάλη να επιβιώσεις σε ένα κόσμο που σε θεωρεί παρία.
Ο Kanye West ήταν η εξαίρεση, δεν είχε τέτοιες εμπειρίες, δεν υπήρξε παιδί της πιάτσας. Ήταν ο γιός μίας μαύρης μεσοαστικής οικογένειας –ο πατέρας του ήταν σύμβουλος γάμου και η μητέρα του φιλόλογος- που τον στήριξε στα όνειρα του. Οπότε η μόνη του ελπίδα ήταν να πετύχει ως ράπερ μιλώντας για όσα ήξερε ο ίδιος. Ο Jay Z παραλίγο να παρατήσει τη μουσική γιατί έβγαζε πιο πολλά λεφτά ως dealer. Ο Kanye ραπάρει παρέα με την μάνα του κι αναρωτιέται αν δεν τον παραδέχονται ως ράπερ επειδή δεν ήταν σε συμμορία και δεν πυροβόλησε ποτέ του κανέναν.
Το «jeen-yuns» πάσχει από στόχο. Ο Coοdie θέλει να πει μία ιστορία αλλά δεν ξέρει ποια ακριβώς. Το πρώτο μέρος του ντοκιμαντέρ με τίτλο Vision αποτελείται από άναρχα συραμμένα στιγμιότυπα της ζωής ενός ταλαντούχου παραγωγού που επιθυμεί διακαώς να γίνει ράπερ. Αλλά στη ταινία δεν συμβαίνει κάτι. Κυριαρχεί η μονότονη γκρίνια του Kanye West ότι τον εκμεταλλεύονται. Ακόμα και ιστορίες που μπορεί να είχαν ενδιαφέρον, όπως ότι έτρεξε είκοσι τετράγωνα στο Μανχάταν για να προλάβει στο στούντιο τον Jay Z, αφού δεν είχε λεφτά για ταξί, χάνουν την ένταση τους καθώς απλά τις διηγείται στη κάμερα. Ίσως η κατάσταση να αλλάζει στα δύο επόμενα επεισόδια αλλά οι κριτικές που βγήκαν στον αμερικάνικο τύπο δεν αφήνουν πολλές ελπίδες.
Οπότε τα τριάντα εκατομμύρια που σύμφωνα με το Variety, έδωσε το Νetflix ουσιαστικά πήγαν χαμένα. Το γεγονός ότι ο Coodie κινηματογραφούσε τον Kanye για 21 χρόνια δεν σημαίνει ότι έκανε και καλή δουλειά. Και κάπου εδώ δικαιώνεται και ο ίδιος ο σταρ που ζήτησε να δει το ντοκιμαντέρ πριν προβληθεί. Μάλλον είχε καταλάβει ότι το τελικό προϊόν θα ήταν μία άκρως πληκτική ιστορία που δεν θα ενδιέφερε ούτε τον πιο φανατικό θαυμαστή του.
Ακολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook ★ Instagram ★ Twitter ★ Spotify
Διαβάστε επίσης: