“Για τελευταία φορά θα το ζητήσω ευγενικά” -η κόντρα του Kanye West με το Netflix για το ντοκιμαντέρ του Jeen-Yuhs
Ο διάσημος rapper απαιτεί να δει το «Jeen –Yuhs» πριν τη προβολή του στη πλατφόρμα

Το ντοκιμαντέρ Jeen-Yuhs για τον Kanye West, το Netflix και η αντίδραση του rapper
«Για τελευταία φορά θα το ζητήσω ευγενικά. Πρέπει να παραλάβω τη τελική κόπια του ντοκιμαντέρ για να δώσω την έγκριση μου. Ανοίξτε αμέσως την αίθουσα του μοντάζ ώστε να μπορώ να το παρακολουθήσω και να έχω εγώ την ευθύνη για την εικόνα μου. Ευχαριστώ εκ των προτέρων», ανέβασε στο instagram του ο ράπερ που μέχρι τώρα ήταν γνωστός ως Kanye West.
Καθώς πλησιάζει η ημερομηνία προβολής του «Jeen- Yuhs» o Κanye West κλιμακώνει την αντίδραση του. Το Netflix έχει προγραμματίσει την προβολή του ντοκιμαντέρ που συμπυκνώνει είκοσι χρόνια από τη πορεία του στη σκηνή του χιπ χοπ, στις 16 Φεβρουαρίου. Θα είναι το πρώτο από τα τρία μέρη που αποτελούν το ντοκιμαντέρ των Coodie Simmons και Chikie Ozah. Και καθώς η πλατφόρμα έχει προσφέρει τριάντα εκατομμύρια δολάρια για να το αποκτήσει, δε φαίνεται να πτοείται από τις απειλές του West.
Πάντως ο Κanye West όσο κι αν έγινε γνωστός τη τελευταία δεκαετία από τις προσωπικές του σχέσεις και τις εκκεντρικές του δηλώσεις, ξεκίνησε ως ένας πολυτάλαντος ράπερ και παραγωγός. Οι τρείς πρώτοι δίσκοι του, η τριλογία των «The College Dropout», «Late Registration», και «Graduation», έγιναν επιτυχίες αλλά κυρίως έβγαλαν τη σκηνή του χιπ χοπ από το βάλτο της γκάνγκστα ραπ. Ο Κanye καθώς δεν προερχόταν από τα γκέτο, ούτε είχε παρελθόν στη παρανομία, ήταν από τους λίγους τολμηρούς που έφτιαχνε χιπ χοπ χωρίς να μιλάει για «κουμπούρια, ντόπα και σκύλες».
Για παράδειγμα το «808’s & Heartbreak» ήταν ένας δίσκος για τον πόνο της απώλειας και την ερωτική απόγνωση αλλά η πρωτοτυπία του ήταν η παλιομοδίτικη ελεκτρόνικα που στόλιζε το χιπ χοπ του. Τέλος ήρθε το 2010 το «Μy Beautiful Dark Twisted Fantasy» όπου προκάλεσε ένα μικρό σκάνδαλο. Το εξώφυλλο κανονικά απεικόνιζε ένα (προφητικό) σκίτσο όπου μία λευκή γυναίκα- φοίνικας καθόταν γυμνή πάνω σε ένα γυμνό μαύρο που θύμιζε τον ίδιο τον ράπερ,, σε κόκκινο φόντο. Τελικά στη θέση τους μπήκε μία μπαλαρίνα.
Το απαγορευμένο εξώφυλλο:

Ήταν όμως η πρώτη σύγκρουση του Kanye με τις παγιωμένες προκαταλήψεις καθώς το εξώφυλλο δεν λογοκρίθηκε από την δισκογραφική του αλλά από συγκεκριμένες αλυσίδες δισκοπωλείων που αρνούνταν να πουλήσουν δίσκο με τέτοιο εξώφυλλο. Πάντως στα τραγούδια του- με συμμετοχές από τον John Legend μέχρι τη Beyonce- ο Kanye ασκούσε κριτική στην ιδέα του αμερικάνικου ονείρου και αναφέρονταν στα ζητήματα του ρατσισμού και των κοινωνικών ανισοτήτων, δηλαδή ότι ακριβώς ξέχασε τα τελευταία χρόνια. Όπως και η αμέσως επόμενη κυκλοφορία του, το 2011, που ήταν ένας δίσκος σε συνεργασία με τον Jay Z το «Watch The Throne». Οι δύο κορυφαίοι πια ράπερς, οι «βασιλιάδες» της σκηνής είχαν φτιάξει μία σειρά από τραγούδια για την ουσία της φήμης, την φύση της εξουσίας και το τι σημαίνει να είσαι μαύρος, διάσημος και πλούσιος σε μία Αμερική που αναγνώρισε επίσημα την φυλετική ισότητα μόλις πριν τρεις δεκαετίες.
Το τρέιλερ του Jeen-Yuhs:
Και ενώ το κοινό είχε πιά συνηθίσει τον πολυβραβευμένο με Grammy, Kanye West και τη μουσική του, το 2013 κυκλοφορεί το «Yeezus». Ένα ζοφερό ηχητικό υβρίδιο, άκρως πειραματικό, θορυβώδες και χαοτικό, που το έγραψε στο διαμέρισμα του στο Παρίσι με πηγή έμπνευσης τα αριστουργήματα που έβλεπε στο Λούβρο. Ο Lou Reed το χαρακτήρισε μουσική από άλλο πλανήτη και μάλλον είχε δίκιο. Αν ο προηγούμενος δίσκος του θύμιζε πίνακα του Picasso, κατά τους κριτικούς, το «Yeezus» ήταν μία σκανδαλώδη παράσταση Ντανταιστών. Έγινε αποδεκτό περισσότερο σαν μία ανατρεπτική χειρονομία από έναν ράπερ που επιδείκνυε την μεγαλομανία του αλλά και τη τόλμη του, παρά ως συνήθης δίσκος χιπ χοπ σουπερστάρ. Άλλωστε ήταν η εποχή που όταν δεν έδινε συναυλίες σχεδίαζε για τη Nike και τη Louis Vuitton δείχνοντας ότι παρέμενε πολύπλευρος ως δημιουργός.
Ύστερα ακολούθησε η παρακμή, η σχέση του με τη Kim Kardashian, η μεταμόρφωση του σε πρωταγωνιστή της gossip ειδησεογραφίας, κάποιοι αδιάφοροι δίσκοι, ένας νευρικός κλονισμός, η πλήρης αποχή από συναυλιές και στούντιο για έντεκα μήνες και η τελική διάγνωση που ήταν διπολική διαταραχή -γνωστή και ως μανιοκατάθλιψη. Και μετά ξεκίνησε αντί να γράφει μουσική να καταστρώνει μεγαλεπίβολα σχέδια, να οργανώνει μία προεκλογική εκστρατεία ως υποψήφιος Πρόεδρος της Αμερικής και να δηλώνει ότι θα αναδιοργανώσει την αυτοκινητοβιομηχανία χρηματοδοτώντας ένα εργοστάσιο που θα κατασκευάζει ιπτάμενα αυτοκίνητα.
Ο Kanye West ή Ye δεν είχε μία συνηθισμένη πορεία, οπότε και το «Jeen Yuhs» που διαρκεί τεσσεράμιση ώρες, δεν είναι ένα συνηθισμένο ντοκιμαντέρ για έναν rapper σούπερσταρ. Μέσα στα είκοσι αυτά χρόνια ο «Jeen Yuhs» -η λέξη στην αργκό σημαίνει genious, ιδιοφυής- κατάφερε να ανοίξει νέους δρόμους στο χιπ χοπ, ύστερα να το εγκαταλείψει για ανούσιους και αδιέξοδους πειραματισμούς, να γίνει πρωτοσέλιδο στο κίτρινο τύπο, να επινοήσει ένα χριστιανικό χιπ χοπ στο δίσκο «Jesus is King» και να υποστηρίξει χωρίς ενδοιασμούς, τον χειρότερο πρόεδρο των ΗΠΑ τον Donald Trump.
Οπότε η επιμονή του να δει το τελικό αποτέλεσμα μοιάζει ανώφελη. Κανένα πλάνο δεν μπορεί να καταστρέψει την εικόνα του περισσότερο απ’ όσο το έκανε ο ίδιος. Πόσο υπεύθυνος ένιωθε ο Kanye όταν για παράδειγμα, σε καιρούς που η αστυνομία ξεσπούσε το μένος της στη μαύρη κοινότητα, αυτός υποστήριζε ότι οι μαύροι πρόγονοι τους ήταν για 400 χρόνια δούλοι από δική τους επιλογή.
Ακολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook ★ Instagram ★ Twitter ★ Spotify
Διαβάστε επίσης: