Ο Andrew Levitas μιλάει για τους σημερινούς ήρωες.

Από Πάνος Μουζάκης
07 Νοεμβρίου, 2021 @ 13:09

Η συνέντευξη του Andrew Levitas στον Πάνο Μουζάκη για το Entertainment Weekly Greece.

Με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας “Minamata” στις αίθουσες πριν από λίγες εβδομάδες, είχα μια μικρή επικοινωνία με τον σκηνοθέτη της, Andrew Levitas, ο οποίος έδωσε μερικές ενδιαφέρουσες απαντήσεις για καίρια ζητήματα του έργου του, εξαιρετικά επίκαιρα και στη σημερινή μας εποχή. Ο σκηνοθέτης και εικαστικός καλλιτέχνης Andrew Levitas ήταν καλεσμένος του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, όπου και φιλοξενείται αυτές τις μέρες το πολύπλευρο project του Minamata. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εικαστική εγκατάσταση, μπορείτε να μπείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

Ακολουθεί η συνέντευξη.

Για τη δεύτερη ταινία σας ως σκηνοθέτης, επιλέξατε να ασχοληθείτε με ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να μεταφέρετε αυτή την ιστορία στη μεγάλη οθόνη;  

-Στην ιστορία γενικά, όχι μόνο στον κινηματογράφο, η τέχνη υπήρξε ένα εργαλείο υποστήριξης και ενημέρωσης του κόσμου για το τι συνέβαινε σε περιοχές που δεν είχε άμεση πρόσβαση. Ένα κοινωνικό εργαλείο που προωθεί και ωφελεί την κοινωνία. Στην πρόσφατη χρονική περίοδο, το σινεμά έχει διασπαστεί σε δύο μεγάλες κατηγορίες, το οποίο όλο και συμβαίνει συχνότερα. Είναι η κατηγορία ταινιών των ειδικών εφέ, που βασίζεται στην παθητική θέαση του ευρύ κοινού και η κατηγορία εκείνων των σκόπιμα υπερβολικά σκοτεινών και διανοούμενων παραγωγών, που αρέσουν σε ορισμένους κριτικούς, αλλά αποξενώνουν το κοινό λόγω της φύσης τους. Στόχος μου είναι να κάνω τη δουλειά μου σε μια τρίτη κατηγορία, η οποία δεν είναι μονάχα διασκεδαστική για το ευρύ κοινό, αλλά έχει κάποια ουσία, δίνει έμπνευση και είναι αναζωογονητική για τον θεατή. Η ιστορία της Μιναμάτα αντιπροσωπεύει την ανθρωπότητα και τη γενναιότητα μέσα μας ενάντια στις εταιρικές παρεμβάσεις στη φύση και την απληστία τους. Αποτελεί ένα παράδειγμα πρώτης τάξης στο τι μπορεί να συμβεί αν δεν κάνουμε τίποτα, όπως και τα αποτελέσματα που μπορούμε να πετύχουμε εάν είμαστε όλοι ενωμένοι σε αυτό τον κόσμο. 

Ο ήρωας της ιστορίας, ο W. Eugene Smith, είναι ένας πολύ ενδιαφέρον χαρακτήρας, όπως τον βλέπουμε στο έργο. Πιστεύετε πως χρειαζόμαστε περισσότερους τέτοιους ήρωες στη σημερινή εποχή; 

-Αυτό τον καιρό φαίνεται πως οι αληθινά ανιδιοτελείς σταυροφόροι που δεν νοιάζονται ή δεν έχουν το χρόνο να πλασαριστούν και να φτιάξουν μια συγκεκριμένη δημόσια περσόνα, ταιριαστή στη λεγόμενη “cancel culture” της εποχής μας, δεν αναγνωρίζονται για τις μεγάλες και αληθινές θυσίες τους και, ακόμα χειρότερα, δεν υποστηρίζονται συχνά ώστε να συνεχίσουν τη δουλειά τους. Είναι η τραγωδία των καιρών μας οι υπέρμαχοι της αλήθειας να βρίσκονται στο περιθώριο. 

Με την ταινία σας αυτή θίγετε σημαντικά θέματα, όπως την καταστροφή του περιβάλλοντος και τις επιπτώσεις της στον άνθρωπο. Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι η σημερινή σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον;

-Τείνω να έχω θετική άποψη μπροστά στις αντιξοότητες που μας περιβάλλουν. Πιστεύω πως ο κόσμος, αν και λίγο αργά, επιτέλους αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι πρέπει να αλλάξουμε τρόπο σκέψης, το να σκέφτεσαι έτσι έχει γίνει και λίγο μόδα. Με το να κάνεις τα καθήκοντά σου και να αποτελείς υπεύθυνο μέλος της κοινωνίας σου είναι καλό… Αυτή είναι μια πραγματική κίνηση στη σωστή κατεύθυνση. 

Ο Johnny Depp έκανε θαυμάσια δουλειά στην ταινία. Νομίζω πως ήταν η κατάλληλη επιλογή για αυτό το ρόλο. Πώς προσεγγίσατε το χαρακτήρα του Smith στο έργο; 

-Κάναμε μια πραγματικά εκτενή έρευνα και ωφεληθήκαμε από την υποστήριξη και τη συνεργασία με την Aileen Smith και άλλους που γνώριζαν και είχαν δουλέψει με τον Smith. Ο Johnny βυθίστηκε στο ρόλο του, έγινε πραγματικά ένα μαζί του και ζούσε ακριβώς όπως ο Gene. Είμαι απίστευτα υπερήφανος για τη δουλειά του Johnny πίσω από τις κάμερες σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων. 

Μου άρεσαν πολύ επίσης οι υπόλοιποι χαρακτήρες. Συγκεκριμένα, πείτε μου μερικά πράγματα για τον ρόλο του Bill Nighy.

-Η δουλειά του Bill είναι εξαίσια, διαθέτει τέτοια δύναμη και ευφυΐα όσο λίγοι ηθοποιοί. Ο ρόλος του αντιπροσωπεύει την απαρχή των σημερινών διλημμάτων που αντιμετωπίζουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα πρακτορεία ειδήσεων. Για να προσελκύσει την προσοχή του κοινού στο σημαντικό ζήτημα της Μιναμάτα στα γραφεία του περιοδικού, έπρεπε να βάλει στο εξώφυλλο μια στάρλετ του σινεμά να κάνει rollerskating… Αυτός ήταν ένας παλαιού τύπου συμβιβασμός, ο οποίος βέβαια οδήγησε σήμερα στη δύσκολη και αινιγματική κατάσταση σε αποφάσεις τέτοιας φύσης. 

Πώς δουλέψατε με τον σεναριογράφο David Kessler στην ταινία; Ποια ήταν η προετοιμασία σας πριν τα γυρίσματα; 

-Ο David, εγώ και οι άλλοι δύο συνεργάτες μας στο σενάριο δουλέψαμε στενά και με λεπτομέρεια κάθε στοιχείο του σεναρίου, κάνοντας σε καθημερινή βάση τις διορθώσεις μας, φτάνοντας μέχρι το στάδιο των γυρισμάτων. Καθώς οι ηθοποιοί έβρισκαν το ρόλο τους στην πράξη και έκαναν μερικά μαγικά και σπουδαία πράγματα, εμείς από την πλευρά μας υποστηρίξαμε και ενθαρρύναμε αυτά τα στοιχεία την στιγμή που γινόντουσαν, λόγος που νομίζω γιατί η ταινία είναι τόσο αληθινή. 

Andrew Levitas, Johnny Depp και Minami σε σκηνή της ταινίας

Πιστεύετε ότι ο κινηματογράφος σήμερα μπορεί να επηρεάσει με θετικό τρόπο τις νέες γενιές και με ποιους τρόπους;

-Ναι, το πιστεύω αυτό. Ο κινηματογράφος ίσως αποτελεί την τελευταία μας ελπίδα για την αλήθεια. Σε έναν κόσμο με τόση διάβρωση των πραγματικών γεγονότων, είναι ευθύνη του καλλιτέχνη να βρει την ουσιώδη αλήθεια των πραγμάτων, να την γνωστοποιήσει στο κοινό και να ελπίζει να δώσει έμπνευση στον εκάστοτε άνθρωπο, παρακινώντας τον να μάθει περισσότερα γι’ αυτό. Αν δεν το κάνουμε εμείς αυτό… τότε ποιος; 

Έχετε αγαπημένες ταινίες; Πείτε μου λίγα λόγια για αυτές. 

-Οι αγαπημένες μου ταινίες είναι εκείνες που φτιάχνω με την εξάχρονη κόρη μου Aaliyah. Γράφει, κάνει story boards και τις κάνει η ίδια. Πάντα μαθαίνω κάτι που με εκπλήσσει από αυτές. 

-Υπάρχει μεγάλη συζήτηση σχετικά με το μέλλον του κινηματογράφου. Τι πιστεύετε πως θα διατηρήσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων να παρακολουθούν μια ταινία στο σινεμά;

-Οι ταινίες υποτίθεται πως είναι συλλογική εμπειρία. Έχουν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εμπνέουν, να πληροφορούν και να στέκονται αφορμή για συζήτηση. Κατά τη γνώμη μου, είναι πλέον σαφές πως οι ταινίες του Χόλυγουντ δεν προσφέρουν και πολλά, μάλιστα είναι εκείνες που κάνουν ζημιά στο σινεμά και καταστρέφουν τις αίθουσες, διότι όταν τελειώσουν τα credits, η εμπειρία τελειώνει… Δεν υπάρχει αυτό το συναίσθημα του ενθουσιασμού να βγεις από την αίθουσα και να συζητήσεις με κάποιον αυτό που μόλις είδες… Φυσικά, αυτή η ανταλλαγή ιδεών και ερμηνειών είναι εκείνο που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάτι άλλο στο σπίτι… 

Διαβάστε την κριτική μας.

Aκολουθήστε το Entertainment Weekly στα social media:
★ Facebook
★ Instagram
★ Twitter

instafeed

Διαβάστε επίσης: